click here for info

Sunday, January 11, 2015

Harapan qaseh [Part 1]


Alkisah Ada seorang perempuan kristian mengatakan Wanita islam itu lebih cantik dari perempuan agama mereka . . .ikuti kisahnya apabila perempuan kristian itu bertemu seorang pemuda islam yang baru melangsungkan perkahwinannya dengan wanita muslim saat perempuan itu bertemu dengan pemuda tersebut dihadapan sungai nill
Perempuan kristian bernama mellisa
Pemuda islam bernama
Faris

Mellisa: faris tahniah baru melangsungkan perkahwinan

Faris : ya mellisa thanks a lot . . .im feel so glad coz i'm feel bless so much life after marriage

Mellisa : ya faris im feel happy for you . . .im hope you always happy with your new life now. Ermm faris may i ask you something . . .

Faris : oh sure mellisa apa dia

Mellisa : kenapa kamu memilih isteri kamu yang sekarang untuk dijadikan teman sehidup mati mu .Sedangkan dulu kamu bercinta dengan wendy dan saya melihat dahulu kamu begitu mencintai wendy setulus hati mu,Faris bolehkan kamu kenalkan saya isteri kamu . ..or do you have your wife picture?

Faris : Apakah soalan kamu ini ? Kamu tidak tahu siapakah isteriku itu ? Look at this . . .

Mellisa : woow faris she is so beautiful . . .no wonder you boleh tinggalkan wendy  begitu sahaja,ermm tapi faris your wife look so familiar

Faris: hahaa mellisa tengok betul betul . . .this is qaseh aesya and she also wendy . . .she was convert to muslim . . .

Mellisa : woow faris apakah ini betul betul wendy ? Cantiknya seperti matahari terbenam saat senja yang begitu mengasyikan ....tapi kan faris kenapa islam menyuruh wanita memakai tudung?
Faris: haha thanks mellisa . . .

faris mengeluarkan coklat kitkat dari koceknya lalu mencampaknya ke pasir dan yang satu lagi faris membuka bungkusan kitkat itu lalu mencampaknya ke pasir.

Mellisa: ehh faris kenapa membazir mcm ni . .

Faris : ok mellisa i nak sekarang awak pilih mana satu coklat yang boleh saya simpan dan makan . . .

Mellisa : Dengan cepat mengambil kitkat yang belum dibuka bungkusannya tadi lalu memberi pada faris . . Nah faris . .ambil yang ini kamu simpannya baik baik please.

Faris: owh ok .tapi yang lagi satu kenapa kami tidak mengambilnya ?

Mellisa : ishh faris kamu gila ke apa kitkat tu dah kotor kan ada pasir dan debu apakah kamu nak memakannya atau menyimpannya?

Faris: ishh aku boleh membasuhnya kan

Mellisa : faris walaupun kamu membasuhnya ianya telah dikotori kuman lah faris
Faris : Yupp begitulah juga persamaan aku memilih teman hidup kan dan mengapa islam menyuruh wanita wanita bertudung dan menutup aurat kerana ianya sama dengan situasi kitkat itu tadi kamu faham ? Kerana wanita wanita islam ini begitu istimewa dan harus meliputi tubuh mereka dengan pakaian indah dan sopan seperti mana coklat itu dibungkus agar ianya tidak terdedah oleh kotoran .

Mellisa: menitis airmata mellisa saat faris berkata begitu . . . Baru sekarang aku faham faris jadi selama ini aku telah terdedah dengan kekotoran dunia....

Faris : Dan aku ingin tanya kepada kamu boleh ke seorang pemaisuri raja disentuh tangan nya oleh orang awam ?

Mellisa : semestinya tidak faris kerana mereka itu pemaisuri raja dan taraf mereka tidak sama sekali dan tidak layak untuk menyentuhnya bagi kita orang awam

Faris : ya mellisa begitu jugalah didalam islam meletakan wanita iti setinggi tinggi nya dan hanyalah yang layak pada nya sahaja boleh memilikinya dan menyentuhnya

Rentetan dari penerangan pemuda islam itu wanita kristian itu nekad untuk mendalami islam dengan lebih mendalam dan dia memerlukan bimbingan dari seseorang . .
Untuk kali keduanya mellisa bertemu dengan faris tapi kali ini faris ditemani qaseh aesya bertempat dipadang arafah yang mana mereka datang kesitu untuk melihat kebesaran sang pencipta.

Qaseh aesya: Duhai kamanisanku lihat disini satu tempat yang mana kita akan dibangkitkan dimahsyar nanti, Dan  saat itu daku ingin dikau sentiasa memegang erat diriku dari dilanggar oleh ramainya manusia pada hari itu.

Faris : wahai kemanisanku apa yang kita tanam pada hari ini maka hasilnya untuk dinikmati dimasa akan datang,tapi tahukah kamu pada saat dimahsyar nanti bahawa ibu bapaku saudara saudaraku dan kamu akan melarikan diri dari menemui aku kerana takut akan dosa dosa yang aku lakukan saat hidup kamu semua yang menangungnya dan saat semua nya akan menjadi pentingkan diri sendiri masing kerana disana nanti bagaimana semua orang akan dihisab atas segala yang telah dilakukan jika ianya berkait dengan sang pencipta maka sekiranya sempat bertaubat mudahlah urusan mu tapi jiika dosa mu tu berkait dengan manusia maka inilah yang aku takuti duhai kemanisanku . . .

Qaseh aesya: mendengar kata kata suami maka mengalir air matanya sambil berkata duhai kemanisanku aku cuba untuk mentaati kamu sedaya upaya tapi aku mohon kepadamu pimpinanlah daku dengan sebaiknya kerana aku begitu mencintai kamu bukan hanya didunia bahkan saat di mahsyar nanti aku tidak mahu kerna kelakuan ku engkau berada dalam kesulitan .sambil merebahkan lutunya ke tanah qaseh aesya memeluk kaki faris sambil memohon ampun keatas segala dosa dosa yang dia lakukan.

Mellisa: hanya melihat mereka berdua dari jauh dan didalam hatinya berkata alangkah baiknya wendy nilai hati apabila islam membaluti jiwanya sedangkan apa yang kulihat sekelumit dosa pun dia tak pernah lakukan terhadap suaminya itu,lantas mellisa sejenak berfikir alangkah indahnya islam kalaulah semua seperti wendy dan faris . . .hmm keluh nya

Faris : mengangkat qaseh aesyah lalu memeluknya sambil mengusap air matanya isterinya seraya berkata duhai kemanisanku tak usah kamu bimbang sekiranya kamu melakukan apa pun aku redha dan mengampunkan kamu kerna aku tak kan membiarkan kulit mu disentuhi api neraka ini adalah janjiku padamu sedangkan tuhan memberi kemudahan bagi kaum mu untuk kamu ke syurga .ayuh kemanisanku sudah masuk waktunya asar saat ini ayuh berjemaah.

Qaseh aesyah: kemanisanku alangkah beruntungnya aku disaat ini kerana tuhan mengurniakan daku insan seperti mu yang mencintai ku  sehingga ku surga diri dan kamu tidak melimpahkan daku dalam kemewahan dunia tapi diri mu melimpahkan aku kemewahan dan kebahagian untuk dinegeri akhirat nanti.terima kasih menjadi pemimpin ku duhai kemanisan ku.

Faris : terima kasih seluas bintang bergemerlapan di langit nan indah duhai kemanisaku. 
Hmm mellisa maafkan aku berikan kami masa sejenak untuk kami mengabdikan diri kami pada tuhan kami yang maha pengasih.

Mellissa : oh tidak mengapa lakukannya aku mahu melihat lihat disekitar sini.

Setelah selesai menunaikan 4 rakaat solat asar maka faris membaca wirid sambil dia berpusing kearah isterinya lalu menarik tangan isterinya ...lalu dia bertasbih menggunakan jemari isterinya . . .sehingga habis . . .dari perbuatan itu isterinya merasa tenang tapi musykil akan perbuatan faris itu kerna bukannya dia tidak membawa tasbih untuk bertasbih tapi suaminya itu menggunakan jemarinya untuk bertasbih. setelah selesai dia bertanya pada faris

Qaseh aesya : urmm kemanisanku mengapa kamu menggunakan jemari ku untuk bertasbih kepada ilahi sedangkan kamu memiliki biji tasbih.maafkan daku cuma inginkan kepastian sahaja.

Faris : duhai kemanisanku bahawasanya aku akan melindungi kamu dari azab api neraka bisa mungkin jika aku menggunakan jemari mu untuk bertasbih maka aku berkongsi kebaikannya dengan mu dan mungkinkah boleh api neraka membakar jemari mu itu pabila aku menggunakannya untuk tasbih kepada ilahi . . pastinya tidak kan duhai kemanisanku . . .

Qaseh Aesya : mendegar ucapan suami nya itu membuatkan dirinya menitis air mata kesyukuran sekali lagi lalu segera merebahkan dahinya menyembah sujud syukur pada ilahi yang tak terkira syukurnya saat itu . . .

Faris : Duhai kemanisanku Sabda Rasulullah : “Sekiranya seorang wanita dapat melakukan empat perkara yaitu sembahyang lima waktu, puasa di bulan Ramadhan, menjaga maruah dan taat kepada suami, maka masuklah mana-mana syurga yang di kehendaki.”
Sekiranya seorang wanita itu tidak berkahwin, ia tidak dapat mencapai kesempurnaan pada maqam yang keempat. Walau sehebat mana sekalipun dia bersembahyang, berpuasa dan menjaga maruah dan kehormatan, wanita yang tidak berkahwin, tidak akan mendapat kelebihan pada mentaati suami. Sedangkan kelebihan mentaati suami mengatasi segala-galanya bagi seorang wanita, sehinggakan ridha Allah pun bergantung kepada ridha suami.

jadi sayangku aku cuma meminta agar dikau pandai menjaga hatiku kerana aku tidak sanggup untuk memarahimu so buat lah sweet sweet tau dekat saya and kalau saya tidur peluk lah saya sentiasa dan temani aku saat aku makan kerana hanya engkau yang membuatkan aku merasa tenteram jiwa jadi pandai pandai tau sweet sweet selalu tau :P

Qaseh Aesya : hehe yeke boleh eh kalau qaseh nak peluk awak selalu ? hehe ok kemanisanku nanti saya suapkan awak sentiasa jika nak makan okay dan sampai anak 10 pun saya suapkan awak hehe..muckhz ciked !



Faris : duhai kemanisanku ingat tak sebelum kita kahwin bagaimana sikap aku terhadap mu 


...................................................to be continued...............................................................


notakaki: " Kepada suami suami janganlah hanya mencintai isteri isteri mu di dunia sahaja sedangkan kamu bermatian untuknya hanya pada hal duniawi sedang pada hal di akhirat langsung kamu tidak mengambil peduli.tahukah kamu bahawa kata kata sanggup merentangi lautan api untuk isteri mu inilah yang harus kamu lakukan dan jangan biarkannya dibakar oleh api nereka dek kerana kejahilan kamu sendiri.sesungguhnya wanita itu untuk dipimpin bukan hanya untuk berpimpin berseronok pada hal duniawi semata.Berjemaahlah kamu dalam segala hal bersamanya" . . .

No comments:

Post a Comment